beautyboost.webblogg.se

Ny hudvårdsrutin del 1

Publicerad 2015-08-27 15:31:24 i Allmänt,

 
I föregående blogginlägg så skrev vi lite om den senaste rapporten om skadliga silikoner och att jag (Mona) nu gått över på ett försök till en ekologisk hudvårdsrutin.
 
Tänkte idag presentera vissa av produkterna för att sedan i ett senare inlägg ta resterande, bara för att det inte ska bli för långt att läsa.
 
På morgonen består min rengöring av:
Maria Åkerberg Olive Cleansing som är en mild rengöringscreme med olivolja för en torr, känslig och mogen hud. Den löser upp make-up bra och man känner sig inte torr och stram efter att man använt den. Att jag bara använder den på morgonen beror enbart på att jag håller på att fasa in den nya hudvården.
 
På kvällen har jag :
Paulas Choice ekologiska tvätt Earth Sourced Perfectly Natural Cleansing gel. Som ska vara naturlig till 99%. Den rengör också bra och löddrar men jag blir lite stram efter att jag tvättat mig med den. Har använt denna sedan i maj men väljer nu att byta ut den mot MÅ då resterande tvätt är därifrån och är svenskt.
 
Som ansiktsvatten morgon och kväll :
använder jag för Cicamed Face Mist Sensitive ( den har jag använt en längre tid som återfuktare under dagen). Den är helt underbar och doftar fantastiskt. Den är väldigt lugnande och återfuktande till huden och innehåller bl a trollhassel som är lugnande för huden.I den finns även aloe vera, panthenol, olivsqualane och hyaluronsyra. Innehåller även olika antioxidanter som är skyddande för huden.
 
Meningen är att jag sen ska använda MÅ Flower Freshener men jag är så "kär" i Cicameds spray så vi får se om jag tycker att den kan mäta sig med Cicamed.
 
Serum dagtid har varit lite svårare att hitta rätt i men som det ser ut idag så består det av
MÅ Serum antirouge, som består av hästkastanj, Poria, Vass, Cypress och Neroli. Det ska lugna och stärka en känslig hud på djupet. Att det är lugnande är jag den första att medge, konsistensen känns lite mysko nu när man är van att anväda PC serum som innehåller silikoner och då ger den halkiga känslan på huden. Men denna gör nytta men enbart den och en fukt blir jag för torr i.
 
Därför har jag lagt till en olja från M Picaut som heter Precious Oil. Den är baserad på Havtorn, aprikos och jojoba.
 
(som ni ser på bilden är det två produkter och jag återkommer med ett senare inlägg av skin detox moisturiser)
 
En helt underbar olja som aldrig någonsin kommer att flytta ut från mig. Den jobbar antiage, ger näring och en silkeslen hud. De naturliga lipo-peptiderna ska öka hudens egen produktion av kollagen, vilket minskar fina linjer och rynkor. Man behöver endast några få droppar av denna under sin dag/nattcream. Att lägga den under en fuktmask är bara så bra!!! Så denna olja applicerar jag efter mitt serum både dag och nattetid, i alla fall nu till en början.
 
Kan tänka mig att till hösten och vintern då min hud oftast är väldigt torr och känslig kommer denna olja att göra nytta.
 
Mitt nattserum är Cicamed Serum C, som arbetar på lystern i huden. Det är ett kraftfullt, skyddande och återfuktande serum. Vitamin C hjälper också till att öka kollagenproduktionen i huden. Och det innehåller ekologisk aloe vera samt hyaluronsyra som är extra fuktåtergivande och arbetar på hudens struktrur.
 
Min fukt dag och natt är ännu så länge MÅ Face Protection som är för en torr och känslig hud. Den ger både fukt och fett och skyddar huden för yttre påfrestningar, har då lugnande och antiinflammatoriska egenskaper. Även här finner man squalande från oliver som är fuktåtergivande och balanserande.
 
Så här efter 10-14 dgr så känns det bra i huden. Men det är alldeles för kort tid för att utvärdera några produkter så det återkommer jag med när det gått några veckor.
 
Eko hälsningar från Mona

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela