beautyboost.webblogg.se

Akutbehandling !!

Publicerad 2016-01-12 13:42:18 i Allmänt,

När jag läser rubriken så inser jag att man troligvis blivit yrkesskadad efter mer än 30 år som sjuksköterka :-) Men det har verkligen varit akutbehandling av min (Mona) hud under helgen.
 
Men den här gången till mitt eget försvar så var det en produkt avsedd för känslig hud som ställde till det.
Hade gjort slut på min rengöring,  Micellar oil från Decleor och därför köpt hem deras andra micellar regöring. Soothing micellar Water som är avsedd för känslig hud. Tänkte att det skulle vara roligt och se om jag blir lika nöjd med den som med den andra.
 
Kan säga att det blev jag inte!! Nu är det med all säkerhet ingen dålig produkt utan det är jag som är "yberkänslig" i huden. Det tog inte många minuter efter att jag använt den så såg jag ut som en fjällröding. Kokandes illröd och prickig i ansiktet och över dekoltaget.
 
Sjuksköterska som jag är så är jag alltid utrustad med antihistamin hemma, kortison salvor hade jag kvar sedan jag skulle behandla min hud efter smärtplåster som gjorde att skinnet följde med när jag skulle byta plåster. Tog nu omedelbart en dos med antihistamin men huden blev bara rödare och rödare , då beslöt jag mig att använda kortisonet även om jag vet att det inte är någon höjdare att anväda på tunn hud men i det här fallet gjorde det inget i och med att jag visste att det skulle räcka med att använda den några dagar.
 
När den värsta rodnaden lagt sig kom jag på att det kanske vore bra att kontakta Skincity (typiskt mig att vara sen) skickade bilder till dem och fick till svar att det bara var att skicka tillbaka varan och de återbetalar summan. Man såg ändå tydligt på bilderna hur ansträngd min hud var. Det min vänner kallar jag god service och ett mycket gott omhändertagande av kunder. Det hade aldrig skett om jag köpt varan i butik här hemma kan jag lova. Fick goda råd vad jag kunde göra för att lindra och jag hade alla produkter hemma som jag behövde. Ett bra exempel på att man aldrig kan ha för många produkter i skåpet ;-)
 
Produkter som jag använt mig av denna helg är dessa på bilden.
 
 
Jag har undvikit vatten så mycket som möjligt då jag blir röd och torr av det. Så på morgonen har jag endast tvättat ögonen med vatten för att sen använda Paula´s Choice Skin Recovery Enriched Calming Toner. Den är så underbar på ansträngd hud, känns som att applicera ett serum då den är lite "mjölkig i sin konsistens. Detta är min favorit när vi pratar ansiktsvatten. Sedan har jag kört med Dermalogica ultra calming serien då den räddade mig föregående vinter när jag varit alldeles för nyfiken för mitt eget bästa och ställde till det rejält för mig. Då tog det lång tid att få huden i balans.
 
 
 Som serum/booster använde jag nu Gentle soothing booster som är ett lugnande koncentrat och direkt dämpar rodnad. Den återfuktar och binder fukten i huden. Spännande innehåll som hallonextrakt som ska vara helande och honung som är fuktbindande och antiinflammatoriskt. Behöver endast några droppar men jag har varit oerhört generös med denna.
 
Sedan som återfuktare har jag använt mig av Barrier Repair som är en vattenfri mjukgörare, den känns nästan i konsistensen som serum från PC, silikonig om ni förstår? Dermalogicas unika Anti-Ozonate Complex skyddar och stärker hudbarriären, den innehåller jättnatljusolja som  ger en sammetslen känsla på huden tillsammans med silikonerna. Ja den innehåller de omtalade cykliska silikonerna men det struntade jag högaktingsfullt i nu, mest synd på miljön men eftersom jag nu hade denna hemma och kommer faktiskt alltid att ha det eftersom den hjälper mig så oerhört bra så vore det väl bara dumt att inte använda den. Känslan på huden från denna är helt ljuvlig.
 
För att reducera rodnaden har jag använt mig av Dermalogica Ultra Sensitive Tint spf 30. Det är en lätt färgad mjukgörare som spf 30 , även den lugnar, återfuktar och mjukgör huden fint. Det är naturliga mineralpigment i den som gör att den är lätt tonad i färgen och ett fysikaliskt solskydd som då skyddar huden från de skadliga strålarna som gör att huden åldras i förtid och förhindrar framförallt irritation orsakade av solens strålar. Jag kan tycka att den är lite väl trög i sin konsistens att få ur tuben och eftersom den är trög så tycker jag att när huden är som mest röd har den nästan gjort lite ont att applicera. Men sen kom jag på att blanda ut den med några droppar av Gentle soothing booster och då blev den perfekt! Eller det kom inte jag på utan det står att läsa om den ;.)
 
Den här rutinen har jag använt mig av sedan i fredags.
 
Till natten har jag använt mina vanliga hudvårdsprodukter från Exuviance förutom nattkrämen som jag bytt ut till en helt underbar mask från Dr Tempt.
Dess namn är Resulution mask. Jag köpte den under hösten från Acasia Hudvård efter att jag läst på donnachics blogg om märket.
 
Det jag ofta har efterlyst i olika fuktmasker är att de inte är lugnande utan mest återfuktande även om det står att de ska vara lugnade. En sådan sak märks direkt på en sån hud som min. Men den här masken är verkligen lugnade. Min Babormask var slut och Rodial hade jag bytt plats på och kunde inte hitta den så nu blev det upp till bevis för denna guldklimp. Ska erkänna att jag var lite skeptisk till den då jag aldrig varit så här illa i huden när jag använt den tidigare. Men det var en helt onödig rädsla för den här var faktiskt en riktig höjdarmask!!!
 
Efter serum som fick absorberas ordentlig i huden så applicerade jag ett rejät lager av denna i ansiktet och ned över dekoltaget. Första morgonen efter så kände jag direkt i huden att den var lugnare och mer återfuktad, men vid lunchtid var det åter dags för antihistamin och kortison. Men det var sista dagen jag behövde det. För sen på söndagen såg min hud ut som tidigare. Fint återfuktad, rodnaden borta, inga prickar (nässelutslag) och ingen klåda. Kommer att använda mig av denna mask till natten några kvällar till och jag belastar inte huden med primer, foundation dagtid utan kör denna rutin som säkerhet ett tag till. Vis av erfarenhet vet jag att det kan ta väldigt lång tid om jag har för bråttom nu. Kommer fortsättningsvis att testa nya produkter i armvecket för att se om huden reagerar innan de används i ansiktet. Man är tydligen aldrig för gammal att lära :) (men jag om någon borde gjort så tidigare)
 
Ja detta blev ett långt inlägg men det hade känts konstigt att bryta mitt i. Men är ni nyfikna på masken så kan jag berätta att den säljs nu till ett mycket förmånligt pris på acasiashop.com för 290 kr (ordinarie pris 415) dessutom innehåller den 100 ml!!! Säger bara en sak, KÖP DEN ni kommer aldrig att ångra er.
 
Varma hälsningar från Mona
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: P'ssion Emelie

Publicerad 2016-01-12 20:45:13

Usch vilken tråkig reaktion! Tur att du hade ett "första hjälpenkit" hemma. Och riktigt bra service av Skincity! Det är sånt man uppskattar, trots att man vet att det inte är något de måste göra. Hoppas huden läker ut snart.

Ansiktsvattnet från PC lät intressant. Kan vara skönt med ett milt sådant när huden är torr också. Ska spana in det :)

Svar: Visst är det bra med lite extra produkter hemma. Visst är det väl fantastiskt vilken service känsla de har på Skincity. Det är verkligen deras signum tycker jag. PC serumet är helt underbart, jag använder det varje morgon nu och tänker fortsätta med det över vintern. Man får en jätteskön känsla på huden av det och priset är också fördelaktigt. Berätta gärna om du kommer att testa det. Vilket hudvårdsmärke använder du? Det är helt otroligt men min hud är hur fin som helst redan ☺Varma hälsningar Mona
beautyboost.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela